رشته برق و رشته مكانيك

اگر به تاريخچه پيدايش اين رشته مکانيک نگاه کنيد مي توان گفت در ابتدا رشته اي تحت عنوان برق و ماشين بوجود آمد که ترکيبي از دو رشته برق و مکانيک بود گرچه اين دو رشته از هم جدا شده اند اما دروس پايه و برخي از دروس اصلي آن مشترک هستند.

اما اگر توجه خود را به بازار کار اين دو رشته بيندازيم بيشتر به نزديکي اين دو رشته از حيث بازار کار مشترک پي مي بريم. زمينه اصلي کار رشته مهندسي مکانيک را مي توان طراحي، ساخت، نصب، راه اندازي، بهره برداري، تعمير و نگهداري صنايع گوناگون دانست و با به کارگيري الکتريسيته در صنايع و کاسته شدن از حجم ابزارها و دستگاه هاي مکانيکي قديم رشته مهندسي برق نيز وسعتي به اندازه تمامي صنايع و تمامي شهرها و مراکز صنعتي و تجاري و مسکوني پيدا کرده است. صنعت بدون برق يعني هيچ حتي وقتي به اشتراکات گرايش هاي رشته برق توجه مي کنيم مي يابيم که اگرچه رشته برق به گرايش هايي تقسيم شده که دانشجو حداکثر در يک زمينه تخصص مي يابد، اما برنامه هاي آموزشي طوري تدوين شده است که دانشجو را براي کار در هر چهار گرايش آماده مي کند و دانشجويان مي توانند با قدري مطالعه بيشتر، در گرايشهاي ديگر نيز به کار بپردازند. تفاوت اين گرايش ها چيزي در حدود 20 واحد درسي است. اين به آن دليل است که در مسايل کاربردي، هر چهار نوع تخصص مورد نياز است و اين تفکيک در مسايل عملي اعتباري ندارد. همچنين گرايش هاي مهندسي مکانيک که مانند رشته برق، خود رشته هاي جداگانه هستند در بسياري از دورس با هم مشترکند.

در حال حاضر، رشته مهندسي مکانيک داراي سه گرايش حرارت و سيالات، طراحي جامدات، و ساخت و توليد است. دو گرايش طراحي جامدات و حرارت و سيالات با اختلاف چند درس تخصصي، در بقيه دروس مشترک اند. به همين علت، کارآيي اين دو گرايش نيز بسيار به هم نزديک است؛ به حدي که مي توان گفت که در عمل تفاوتي بين آنها وجود ندارد. اما گرايش ساخت و توليد، دروس کاربردي و عملي بيشتري داشته، تا حدودي با دو گرايش ديگر تفاوت دارد. از آنجايي که گرايش ساخت و توليد، نيازمند امکانات کارگاهي و آزمايشگاهي وسيعي است، اين گرايش در تعداد کمي از دانشگاههاي کشور ارايه مي شود؛ در حالي که دو گرايش ديگر در اکثر دانشگاههاي کشور ارايه مي گردند.

 

منبع: سايت رشد

 

تماس با ما: IranMadar@Gmail.com

تعداد بازديدكنندگان: