بمب الکترومغناطيسي

ديد کلي:

انفجار يک ميدان مغناطيسي بسيار نيرومند مي تواند در کسري از ثانيه آن چنان قدرت الکتريکي بالايي را در کليه مواد هادي پيرامون خود القا نمايد، که به راستي تمام آنها را مختل نموده و از کار بياندازد.

هر چند اين ميدان مغناطيسي بر روي جسم انسان به عنوان يک هادي الکتريکي نيز موثر مي باشد. ولي اين تاثير بسيار محدود و مقطعي بوده و بدن جز در موارد خاصي قدرت مقاومت در برابر آن را دارد. در جنگ افزارهاي نسل الکترونيک استفاده از سلاح مغناطيسي و فيزيک امواج الکترومغناطيسي جايگاه ويژه اي داشته ومورد توجه سازندگان اين قبيل سلاحها بوده است.

 

بمب الکترومغناطيسي چيست؟

بمب الکترومغناطيسي در واقع چيزي نيست جز يک شار مغناطيسي فوق العاده اي نيرومند که با گسيل فيزيک امواج پر قدرت (SHF) سوپر فرکانس هاي با طول موج بالاتر از ده گيگا هرتز موسوم به امواج ميکروويو پر قدرت (High Power Microwave) مي تواند هر گونه دستگاه هاي الکتريکي يا الکترونيکي واقع در محدوده عمل خود را در يک باند فوق گسترده (uWb) که مخفف عبارت ultra Wide band مي باشد، فلج نمايد.

روزي را تصور کنيد که در يک شهر معمولي و در يک زمان تمام دستگاه هاي الکتريکي روشن و در حال کار ناگهاني سوخته و از کار بيافتد و تمام دستگاه هاي خاموش نيز در آن واحد روشن شده و پس از چند لحظه آنها نيز بسوزند. در چنين شهري پس از انفجار بمب الکترومغناطيسي بر فراز شهر ، در کسري از ثانيه يک تا دو ميليارد وات انرژي الکتريکي کليه سيستم هاي مخابراتي و راديويي و تلويزيوني را از کار بياندازد.

برق شهر قطع مي گردد، مدار الکتريکي همه رايانه ها مي سوزد. تمام باتريها و خازن ها منفجر مي شوند. لامپ تصوير همه تلويزيون هاو مانيتورهاي خاموش يا روشن نوراني شده و مي سوزد. همه موتور الکتريکي با آخرين دور ، همه و همه از کار مي افتند و ناگهان شهر در قهقرا فرو مي رود.

سيستم هاي گرمازايي و سرمازايي، پمپ هاي آب و حتي ساعتهاي مچي نيز از کار مي افتند. شهر بدون الکتريسيته، موتور، باتري، مخابرات و حرکت کاملا فلج مي شود. همه اين اتفاقات با سرعت نور يعني کسري از ثانيه پس از انفجار يک بمب الکترومغناطيسي در حوزه ميدان مغناطيسي آن اتفاق مي افتد. با اين سلاح مغناطيسي را مي توان يک اسلحه انساني نيز به حساب آورد. چرا که به ساختمانها و انسانها کمترين آسيب را مي رساند.

 

بمب الکترومغناطيسي چگونه عمل مي کند؟

E-Bomb به سال 1945 بر مي گردد. فيزيکداني به نام آرتور . اچ. کامپتون روي جريان خروجي الکترونهاي اتم مطالعه مي کرد که امروز به اثر کامپتون معروف مي باشد. بعدها اثر کمپتون در قالب تکانهاي الکترومغناطيسي به طراحي انواع سلاح هاي الکترومغناطيسي مختلف انجاميد. براي شناخت E-Bomb بايد ابتدا با يک تانک LC آشنا شويم:

تانک LC چيزي نيست جز يک مدار ساده نوسان ساز که از يک سلف يا سيم پيچ و يک خازن و يک باتري تشکيل شده است. در تانک LC يک فرکانس ميرا توليد مي گردد که اگر يک کليد قطع و وصل الکترونيکي به آن اضافه نماييم، بسته به قدرت فرکانس سازي يک فرکانس راديويي کرير يا حامل خواهيم داشت. هر چند مدار الکترونيکي قابليت توليد فرکانس در محدوده هاي مختلف را داراست، ليکن نياز به يک مدار طبقه تقويت نيز دارد تا قدرت فرستندگي آن افزايش يابد.

لذا بايد سر راه آن يک تقويت کننده ترانزيستوري قدرت نيز بهره جست که باز بسته به توان خروجي ترانزيستور طبقه تقويت قدرت فرستنده افزايش مي يابد. قدرت يک فرستنده بستگي به توان خروجي آن دارد. معمولا فرستنده هاي 5 وات يا بالاتر از آن فرستنده هاي نيرومند به حساب مي آيند، به نحوي که اگر انسان در کنار آنها قرار گيرد براي سلامتي وي مضر خواهد بود.

حال آنکه مي توان با افزايش طبقات تقويت قدرت فرستندگي فيزيک امواج را بسيار بالا برد. اما اين تنها بخش الکترومغناطيسي بمب الکتريکي مي باشد، در حاليکه اين بمب مثل هر بمب ديگري داراي واحد بخش انفجاري نيز مي باشد. اين قسمت يک بمب کاملاً کلاسيک و عادي است.

در واقع بخش اصلي بمب الکترومغناطيسي يک لوله تو خالي رسانا است، که حکم هسته سيم پيچ بمب را نيز دارد و در داخل اين هسته مواد منفجره و چاشني الکتريکي قراردارد که درست در لحظه انفجار بمب مدار الکتريکي نيز بکار مي افتد و ميدان مغناطيسي حاصل از کارکرد مدار الکترونيکي در يک ميدان انفجاري قرار گرفته و انفجار ميدان الکترومغناطيسي رخ مي دهد.

همزماني انفجار بمب و بکار افتادن مدار نوسان ساز بسيار مهم مي باشد. زيرا آنچه موجب تقويت امواج الکترومغناطيسي باور نکردني و ارسال فيزيک امواج الکترومغناطيسي در همه جهات مي گردد وقوع انفجار در مرکز ميدان مغناطيسي مي باشد همچنين از ديگر نکات حائز اهميت در E-Bomb جهت سيم پيچ است که با عنايت با قانون دست راست فلمينگ مي توان جهت شار مغناطيسي را متناسب با شکل سيم پيچ، تعيين نمود.

 

منبع: ireec.com

 

تماس با ما: IranMadar@Gmail.com

تعداد بازديدكنندگان: